Tuesday, October 28, 2008

زي النهارده

فيلم جديد.
اسمه زي النهارده.
انا شفته. منتهي الإثاره و الجزب.
و يخليك متوهم شيء و تفكيرك بيزقك علي طول ناحية الشيء ده.
بقيت انت البطله.
بقيت انت بتفكر زيها.
بقيت بتقرر زيها.

و لكن هل التفكير ده صح.
هل القرار ده صح.
مش مهم. المهم الفيلم يشدك.

انا معترض علي الفيلم لأنه بيتكلم عن القدر و يكأنه بحسابات بسيطه و بتركيب بعض المعلومات مع بعضها تقدر توصل لقدرك.

السؤال إللي ممكن يكون بيطرحه الفيلم، هل لو جت اللحظه المناسبه في حياتك انك تضحي بنفسك و تموت عشان حبيبك يعيش، هل هتعمل كده؟؟؟؟؟؟

انا طلعت من الفيلم بحاجه واحده، بأهمية انك تكتب مذكراتك.
انا كنت بكتبها زمان لحد ما ضاعت مني و طنشت.
بس بالأمانه حسيت انها في منتهي الأهميه.
و قررت إني ارجع اكتب مذكراتي من تاني.
لكن امتي هبدأ مش عارف.

نرجع للسؤال إللي قلته من قبل. هل تضحي بحياتك من اجل من تحب؟؟؟
يظهر لنا سؤال تاني، هوا يعني ايه واحد اغلي عندي من نفسي؟؟؟
و امتي يكون الشخص ده اغلي عندي من نفسي؟؟؟
هل التضحيه بأنك تموت مكان شخص بتحبه، مثلها مثل اي تضحيه اخري؟؟؟

مثلا لو انت ماشي مع اخوك و عربيه هتدوس واحد فيكم، و لازم تعمل حاجه من الإتنين.
يا إما تدفع اخوك للأمام و ساعتها انت هتتداس، يا إما تجري انت من امام العربيه و اخوك يتصرف و ساعتها هيموت.
لو انت فعلا في هذا الإختيار هتعمل ايه؟؟؟

طيب لو اخوك طلب منك شيء و قال لك اعمله ليا.
و الشيء إللي طالبه اخوك ده هتفضل تعمله طول عمرك.
و انت قررت لأ مينفعش اعمله لك.
مثلا اخوك طلب منك تدرس التجاره و انت بتحب الطب.
و قال لك يا تعمل لي الشيء ده يا إما لا انت اخويا ولا اعرفك.
و المشكله تتعقد شويه لو الشيء ده انت مش قادر تعمله لأخوك فعلا و مش عارف تديه وعد بكده.
هل هتخش كلية التجاره و تعيش حياتك كلها في مجال انت بتكرهه عشان خاطر اخوك بيحب كده؟؟؟

هل هتعمل إللي انت بتحبه و تزعل اخوك شويه و يرجع يحس بمعني كلامك؟؟؟
ولا هتخش كلية تجاره و تحبها و خلاص و تحب إللي انت بتعمله؟؟؟

انا عن نفسي لو العربيه جت تخبط اخويا و انا عارف انها هتدوس عليه او عليا.
انا متخيل اني هزق اخويا و احاول اهرب انا لو عرفت، و لو كلفني كده موتي او قطع رجلي و ايدي.
و لكن لو طلب مني اخويا او اعز من ليا اني افضل اعمل حاجه و انا بكرهها و مقدرش اوعده بيها طول عمري، انا مش هعملها.
ممكن اخويا يزعل شويه.
بس لما يلاقيني ناجح في هذا الشكل هيكون مبسوط.
ممكن منجحش خالص.
و لكن هكون انا اكثر راحه نفسيه من اي اختيار تاني ممكن اختاره.

السؤال الطبيعي؛ هتفعل ما تحب ام تحب ما تفعله؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

No comments: